حامد مانیفر، مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین درگفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی با تقاضای بنده مبنی بر اتخاذ تصمیمی برای انجام معماری ویژه و خاص برای پلها و ابنیه فنی در راهسازی جاده قزوین-الموت-تنکابن بر اساس موقعیت توریستی و طبیعت زیبای این محور موافقت کرده است. این تقاضا در راستای توجه شخص وزیر به معماری راه مطرح شده بود که باید بیشتر به این مقوله پرداخته شود.
مانی فر افزود: معماری راه شامل بسیاری از موضوعات ازجمله ویژگیهای سطح راه است که راه دشت مستقیم، کوهستان پرپیچ و تاب است و میتوان گفت که معماری راه نشات گرفته از شکل محیط و اجزا و مبلمان راه شامل علائم، تجهیزات ایمنی و خطکشی راه میشود و نیز سایر اجزایی که زیاد به چشم نمیآیند از جمله سایبان برای ادای نماز و بخش تاسیسات راه چون ابنیه فنی و تاسیسات حاشیه راه مانند مراکز خدماتی و پمپ بنزین و سایر تاسیسات را شامل میشود.
مدیر کل راه و شهرسازی قزوین گفت: بخشی از تاسیسات راه توسط بخش خصوصی و بخشی ازجمله مبلمان راه توسط دولت ساخته میشود و میتوان ضوابط ویژهای را برای طراحی این عناصر داشت. جاده قزوین-الموت-تنکابن دارای طبیعتی بکر و اقلیم کوهستانی است و تاسیسات کناری آن اخیرا احداث شده پس بهتر است از ابتدا برای ساخت تاسیسات جاده الگویی مناسب داشته باشیم. ازجمله باید مصالح با جنس راه کوهستانی متناسب باشند و شرایطی را فراهم کنیم که طبیعت آسیب نبیند و از زیبایی آن استفاده شود.
وی به پل ورسک اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل ثبت شدن و پیوستگی پل ورسک جاده فیروزکوه شکل و طزاحی ویژه آن است و آمیزه زیبایی از هنر معماری و مهندسی درآن دیده میشودو این نشان میدهد که یک پل میتواند قابلیتی فراتر از محل عبور وسایل نقلیه داشته باشد.
مانیفر همچنین گفت: بنده با برداشت از تاکیدهای وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد دادم که به معماری پلها و ابنیه فنی محور قزوین-الموت-تنکابن به طور ویژه توجه شود. گاه کلمه فنی این تصور نادرست را ایجاد میکند که چندان نیازی به رعایت اصول هنری و زیبایی ابنیه فنی نیست درحالیکه در پل طبیعت تهران و نیز دربسیاری از ابنیه جهان ابتدا معمار به طراحی پرداخته و شکل مناسب را به بنا داده و بعد ساخته شده است. ازجمله پل میلائو بر روی دره و رودخانه تارن درجنوب فرانسه که درسال ۲۰۰۵ افتتاح شد و ارتفاع آن کمی بلندتر از برج ایفل است و طراح آن رنزو پیانو معمار برجسته اهل ایتالیا و معمار آن نورمن فاستر است. این پل دارای ۶.۲ کیلومتر طول و ۳۴۳ متر ارتفاع بوده و روی هفت پایه قرار گرفته است و به طور میانگین روزانه ۲۸ هزار وسیله نقلیه در شرایط مختلف آب و هوایی از روی آن عبور میکنند. این پل اولین پروژه بزرگ عمرانی کشور فرانسه در قرن ۲۱ است که اتصال دهنده شمال اروپا به جنوب فرانسه و اسپانیا است.
وی تاکید کرد: الموت نیز بستر لازم برای طراحی چنین پلهایی که علاوه بر مسیر عبور محل گردشگری هم باشند را دارد.
نظر شما